020.jpg

Olen pitkän linjan koiraharrastaja, ja ensimmäinen koirani oli newfoundlandinkoira. Pääsin mukaan vesipelastukseen lajin alkuaikoina ja olenkin palkintotuomari, koetoimitsija ja koulutusohjaaja. Olen toiminut neljän vuoden ajan NF-uutisten päätoimittajana ja kirjoittanut kirjan Newfoundlandinkoira: Tarunomainen vesipelastuskoira ja uskollinen ystävä.

Rodun vaihto tuli eteen vuonna 2011, ja halusin terveen ja toimintakykyisen koiran. Hankin käyttölinjaisen kultaisennoutajan Miklaus-kennelistä. Sain mitä halusin: ja hiukan enemmänkin! Energiapakkaus rakastaa työn tekemistä ja on äärettömän sinnikäs. Kisaamme vesipelastuksessa voittajaluokassa ja olemme paneutuneet oikeisiin vesipelastustöihin. Hajutyöskentelyn osalta olemme perehtyneet mejään, hakuun, esineruutuun ja kokeilleet rakennusetsintää. Kokeneet kouluttajat ovat pitäneet koiran työmoraalista ja koiran kyvystä itsenäiseen työskentelyyn. Marvin on ollut toistaiseksi terve: B/B, 0/0 ja selkä puhdas.

Olen osallistunut toisen koiran kanssa Veli-Matti Ahosen Hajuerottelukurssille. Osallistuin viime vuoden lokakuussa Jaana Rajamäen kanakurssille. Myös Jirka Vierimaan Motivaatio-luento inspiroi. Tänä vuonna osallistuin Anu Loimarannan Nose Work –luennolle ja sitä kautta tutustuin Winnovan hajukoirakoulutukseen.

Olen työskennellyt 15 vuotta ammatillisena äidinkielen opettajana. Tuntimäärä on pudonnut jo nyt, mutta viimeistään vuonna 2017 ammatilliseen koulutukseen kohdistuu niin isot leikkaukset, että haluan toimia esimerkiksi yrittäjänä oman työni ohelle. Ludekoiran ohjaajan työ sopisi rinnakkaistyöksi. Olen kirjoittanut kaksi oppikirjaa Editalle ja opiskellut kustannustoimittamista avoimessa yliopistossa. Olen ollut aktiivisesti mukana työpaikkani SomePeda-projekteissa. Erilaiset oppimisympäristöt ja sähköisen materiaalin tuottaminen kiinnostaa. Olen siis kiinnostunut koira-alan oppimateriaalien tekemisestä.

Olen motivoinut oppimaan uutta. Viimeistään vuonna 2017 toinen työ on tarpeen muodossa tai toisessa.