Tämän kesän reissu suuntautui Ahvenmaalle. Matka alkoi Kustavin Vuosnaisista. Kustavissa olil lossiyhteys Kivimaa-Varstala. Vuosnaisista lähti yhteysalus 16.30 kohti Brändön Åvaa. Ajoimme Brändön halki ja kilometrejä kertyi parikymmentä. Brändöstä lähti yhteysalus Kumlingeen (ja toki ihan Manner-Ahvenanmaallekin) 21.00. Odottelua siis kertyi, mutta aika meni nopeasti ja kiipeilimme kallioilla ja hullu noutaja pääsi uimaan. Toinen yhteyslaus oli siis välillä Brändö-Kumlinge. Kun jäi Kumlingessa pois, ei tarvinnut tehdä varausta värdöläiseen matkailuyritykseen, jotta yhteys maksaisi 15 euroa edestakaisin. Muuten maksu olisi 250 euroa...

Olimme Kulingessa kymmenen maissa ja ajoissa Snäckööseen, jossa oli Ledholm leirintäalue. Alueella oli vain yksi polkupyörällä matkaava tyttö. Tyttö lähtikin eteenpäin heti seitsemän maissa eli aamulautalla. Nukuimme ensimmäisen yön teltassa ja aamulla teimme ruuat paikan päällä. Meillä oli käytössä yksityinen leirintäalue!  Kävelin aamulla koirien kanssa lauttarantaan uimaan ja katselemaan aamulauta lähtöä.

Omistaja tulikin paikalle ja maksoimme yöpymisen. Juttelimme omistajan kanssa koirista ja saaristolaiselämästä kaikkine kiemuroineen. Omistaja lähettikin iltapäivälautalla autonsa katsastukseen Manner-Ahvenanmaalle ja neljän lunnikoiran eläinlääkärikäynnit hoituvat puhelimella ja hätätapaukset terveydenhoitajan kautta.

Vietimme aamupäivän yhteysalusta odotellen rannassa, ja seurasimme Semlingen lossiliikennettä, bensajakelua eri saarille ja kiipeilimme kalliolla ja Marvin ui. Lähdimme 14.00 kohti Längnäsiä eli Manner-Ahvenanmaata. Långnasistä ajoimme Maarianhaminaan ja kävimme varaamassa Siljalta laivapaikan takaisin paluuta varten. Uhkana oli nimittäin yhteysalusten lakko torstaista lähtien. Sitten suuntasimme kohti Sundia ja tarkemmin Bomarsundia.

Brändöölaismaisemaa:

Matkustustila oli koirille ahdas, mutta onneksi pisin yhtämittainen autossa olo aika oli 2,5 tuntia. Olen tähän saakka pitänyt kumpaakin koiraa Väinän häkissä, mutta Marvin saa Editan rahoista oman ison häkin autoiluun.